Tuesday, March 13, 2007

TUMBESARAN DAN PERKEMBANGAN FIZIKAL BAYI







Bayi dilahirkan mempunyai kepala lebih besar berbanding bahagian-bahagian badan yang lain dan kraniumnya juga besar berbanding muka. Ketika dilahirkan, banyak tempat tengkorak bayi baru lahir masih belum dijadikan tulang “ Tempat-tempat lembut” ini dipanggil fontan. Dua tempat terbesar ialah fontonek anterior berbentuk intan dan yang terletak di bahagian depan kepala serta fontanel anterior yang lebih kecil dan terletak di belakang kepala. Selepas tempoh tersebut, pertumbuhan dan perkembangan fizikal bayi berlaku secara intensif.

Paten cepalocaudal dan proximodistal.
Terdapat dua paten tumbesaran dan perkembangan fizikal bayi iaitu paten capalocaudal dan paten proximodistal. Paten cepalocaudal adalah turutan tumbesaran fizikal bayi yang bermula daripada bahagian atas ke bawah. Keadaan yang sama turut berlaku pada bahagian kepala iaitu daripada bahagian otak dan mata berkembang lebih pantas daripada bahagian yang lain mengikut peredaran masa. Manakala paten proximodistal adalah turutan yang bermula dari bahagian tengah badan ke tepi dan lebih terperinci. Contohnya, bayi akan mengunakan keseluruhan tangannya sebelum mengawal beberapa batang jari.

Tinggi dan berat.
Purata bayi Amerika Utara adalah 20 inci panjang ( 50.8 sentimeter) dan berat purata 7 ½ paun (3.2 kilogram). 95% bayi dilahirkan dengan panjang 18-22 inci dan berat antara 5 ½ hingga 10 paun. Dagu dan pinggul bayi baru lahir adalah sempit, dengan perut buncit sedikit, s erta lengan dan kaki agak pendek.
Beberapa hari selepas dilahirkan, kebanyakan bayi kehilangan 5-7% berat badannya sebelum mereka berupaya menyesuaikan diri dengan pemakanan neonatal. Apabila bayi telah berupaya menghisap, menilai dan berkumuh, pertumbesaran bayi tersebut berlaku dengan pantas iaitu 5-6 auns seminggu pada bulan pertama.
Manakala pada peringkat 4 bulan, bayi pada peringkat ini sudah boleh meniarap dan pandangannya mula tajam. Berat bayi yang menyusu badan adalah agak kurang berbanding dengan bayi yang menyusu susu formula. Kemudian pada usia setahun berat badannya meningkat tiga kali ganda membesar 1 inci sebulan pada tahun pertama dan
1 ½ kaki lebih besar pada usia setahun. Tumbesaran pada tahun ke-2 agak rendah. Pada usia 2 tahun, bayi lazimnya mencapai 22-32 paun iaitu 1/5 daripada berat orang dewasa. Ketinggiannya pula lazimnya mencapai antara 32-35 inci.

OTAK...

Ketika bayi baru dilahirkan berat bayi adalah 25% daripada otak orang dewasa dan meningkat 75% pada tahun kedua. Bayi dilahirkan dengan otak dan sistem saraf yang merupakan neurochips yang jumlahnya 100 billion sel saraf. Sel saraf ini mempunyai banyak sinapsis iaitu sambungan antara neuron. Semakin banyak sinapsis, semakin banyak neuron yang menyambung membentuk unit-unit. Neuron adalah sel yang menghantar maklumat yang diproses pada peringkat selular. Maklumat bergantung pada jumlah neuron yang membentuk. Bagaimanapun, kematangan otak bayi tidak berlaku secara seragam. Sebahagian kawasan motor utama berkembang lebih awal daripada yang lain seperti kawasan sensori.
Pada dua tahun pertama, perubahan dramatik pada otak melibatkan percambahan hubungan antara dendrit. Myelin sheath adalah sejenis lapisan lemak yang meliputi axon membantu impuls saraf dihantar dengan cepat. Myelination ialah suatu proses penyelaputan sel lemak di sekeliling axon. Proses ini bermula semasa tempoh pranatal dan berkembang secara pesat setelah bayi dilahirkan sehingga bayi berusia 6 bulan. Auditory myelination terus berlaku sehingga usia 4-5 tahun dan adakalanya sehingga meningkat remaja. Tahap celular adalah peningkatan dramatik dalam hubungan anatara neuron, juluran saraf akan tumbuh dan berkembang dan saling membentuk hubungan. Synapsis adalah jurang kecil antara neuron apabila hubungan antara axon dan dendrit berlaku. Ketika bayi membesar, hubungan sinaptik antara axon dan dendrit berkembang pesat ( Baudry, 2003).
Menurut kajian Nelson (1999) otak bayi berupaya mengingati item dan peristiwa tertentu. Ketika tidur bayi boleh membezakan suara ibunya berbanding dengan orang lain. Selain itu juga bayi dapat membezakan permainan yang biasa mereka lihat dengan permainan yang tidak pernah mereka lihat.
Bahagian utama otak ialah forebrain. Ia mengandungi beberapa struktur termasuklah celebrak cortex yang meliputi 80% daripada saiz otak dan merangkumi bahagian bawah otak. Celebral cortex memainkan pelbagai fungsi penting manusia seperti persepsi, pertuturan dan pemikiran. Cortex mempunyai 4 bahagian terbesar yang dipanggil lobus (lobe) iaitu frontal lobe ( pergerakan dan pemikiran), occipital lobe ( penglibatan), temporal lobe (pendengaran), dan parietal lobe ( pemprosesan maklumat berkenaan sensasi tubuh).
Frontal lobe ( pergerakan dan pemikiran) bertanggungjawab ke atas pergerakan badan. Setiap bahagian pergerakan bersesuaian dengan bahagian khas di dalam tubuh badan. Kawasan motor pada cortex memberi panduan sehingga ke tahap yang rumit dan kepentingan kemampuan motor pada bahagian tertentu tubuh.
Sistem pendengaran dan penglihatan mewakili kawasan khusus celebral cortex. Bahagian auditory terletak di temporal lobe yang bertanggungjawab kepada deria pendengaran. Jika bahagian auditory dirangsang oleh tenaga elektrik, bayi akan mendengar bunyi seperti bunyi kertik atau bunyi dengung.
Bahagian penglihatan di dalam cortex,terletak di dalam occipital lobe yang menjalankan tugas yang sama dengan bahagian sensory yang lain. Rangsangan oleh elektrokod yang dihasilkan oleh eksperimen pancaran cahaya atau warna, mata akan menerima input gambaran dan ke bahagian otak serta akan berubah kepada rangsangan yang berguna.
Parietal lobe ialah pemprosesan maklumat berkenaan sensasi tubuh, pertalian kawasan dianggap sebagai satu tapak untuk aktiviti mental yang tinggi seperti pemikiran, bahasa, ingatan dan perbualan. Bahagian ini mengambil bahagian yang besar dalam celebral cortex.
Celebral cortex juga boleh dibahagikan kepada dua hemisfera. Lateralization adalah pengkhususan fungsi bagi setiap hemisfera. Ianya akan mempengauhi aspek pemikiran, perasaan dan tingkah laku.

TIDUR

Bayi tidur selama 16-17 jam sehari. 10 jam pada kadar paling minimum dan paling maksimum selama 21 jam. Bayi tidur lebih lama pada waktu malam pada bulan yang pertama. Manakala paten tidur bayi akan mirip ibu bapanya pada bulan keempat.
Terdapat beberapa bentuk tidur bayi iaitu antaranya ialah (REM) rapid eye movement yang disebabkan oleh igauan, tekanan darah, kadar pernafasan dan sebagainya.1/5 tidur orang dewasa adalah REM manakal separuh daripada tidur bayi adalah REM. Apabila tidur REM membekalkan self stimulation tambahan yang menjadikan mereka kurang terjaga berbanding kanak-kanak dewasa. Tidur REM menggalakan perkembangan otak bayi.

SIDS....

SIDS ( sudden infant death sydrome) adalah suatu situasi yang berlaku apabila bayi berhenti bernafas dan terus mati tanpa sebab munasabah biasanya terjadi kes tersebut pada waktu malam. Pada tahun 1992, Akademik Pediatrik Amerika mencadangkan agar bayi tidur melentang siap untuk mengurangkan risiko kematian mengejut. Penyelidik masa kini percaya SIDS berpunca daripada kegagalan bayi menelan dengan baik dalam kedudukan tidur dengan muka ke bawah. Selain itu juga terdapat faktor lain. Beberapa pengkaji yang mengkaji penyumbang kepada SIDS seperti Kahn.et.al (2000) antara faktor yang menyumbang kepada SIDS iaitu risiko 5-10 kali ganda untuk mengalami SIDS ialah bayi yang dilahirkan yang mempunyai berat yang rendah ( Sowter dan Rajan,1999). SIDS juga turut berpunca daripada penyakit keturunan, bayi yang mempunyai adik-beradik yang pernah mengalami SIDS berisiko 2 kali ganda untuk mengalami SIDS (Lenior, Maller dan Calenda,2000).6% bayi yang mengalami sleep apnea, nafas terhenti sementara akibat daripada saluran pernafasan tersumbat lazimnya akan mengalami SIDS selepas 10 saat atau lebih ( Mc Namara dan Sulliran,2000). Namun begitu, bayi Afrika, Amerika dan Eskimo mempunyai 4-6 kali ganda lebih berisiko untuk mengalami SIDS ( Pollock dan Frohna,2001).

NUTRISI....

Bayi perlu diberikan makanan seperti susu ibu sepenuhnya di mana proses tumbesaran otak, tulang dan badan berlaku. Sesetengah bayi memerlukan makanan sapihan seperti bijiran halus bagi melengkapkan tempoh penyusuan. Bagi ibu yang menyusu badan, cara ini lebih digalakkan. Bayi ketika ini tidak memerlukan makanan sapiahan. Bagi ibu yang menyusukan botol, mereka digalakkan memberi susu jenis formula kacang soya. Jika makanan sapihan diperlukan, pastikan ibu-ibu berupaya menyediakan sendiri nasi atau kentang yang dikisar halus. Ibu-ibu bebas menambah ke dalam sapihan seperti makanan-makanan berasaskan sayur-sayuran dan bahan protein,karbohidrat,vitamin dan garam mineral. Berat bayi yang menyusu badan adalah kurang berbanding dengan bayi yang menyusu susu formula. Oleh kerana intisari perkembangan tabiat semulajadi manusia yang kompleks adalah merupakan ciri-ciri built-in dalam susu badan yang dilengkapi dengan zat dan vitamin serta kesempurnaan system penghadaman.
Terdapat banyak kebaikan penyusuan ibu antaranya ialah bayi tersebut mempunyai bedrat badan yang mencukupi. Kurang mengalami alergi ( Arshad,2001),mencegah dan mengurangkan risiko dhinea, jangkitan pernafasan ( seperti pneumonia dan bronkitis), jangkitan bacteria saluran urinary dan otitis media ( jangkitan pada bahagian tengah telinga)( Silverfedal dan rakan,2002), mengurangkan risiko kanser pada kanak-kanak dan kanser payudara pada ibu. ( Bernier,1994), risiko SIDS rendah ( Frederickson,1993), perkembangan kognitif dan saraf ( Brody,1994), penglihatan yang jelas ( Makrides dan Rana,1995)
Pemberhentian daripada susu ibu ( penyapihan ) boleh membawa kepada malnutrisi seperti penggunaan susu formula yang tidak sesuai dan tidak bersih. Malnutrisi boleh mengakibatkan maramus dan kwashiorkor. Marasmus adalah tisu badan berlebihan pada tahun pertama yang disebabkan oleh kekurangan kalori protein yang teruk. Kwashiorkor adalah situasi yang terjadi akibat kekurangan protein yang menyebabkan perut dan tapak kaki kembung dengan air.
Fizikal bayi akan melalui proses tumbesaran yang cepat. Oleh itu, ibu-ibu perlu menyajikan makanan yang lengkap degan zat dan vitamin serta bekalan kalsium agar bayi menjadi sihat, cergas dan pintar. Kandungan laktosa dan vitamin D cukup merupakan ejen kepada kekuatan jasmani dan rohaninya. Justeru itu, badan yang sihat adalah penentu otak yang cergas.


No comments: